Funkcję Rzecznika Praw Ucznia w roku szkolnym 2024/2025 pełni p. Joanna Wierzbicka.
RZECZNIK PRAW UCZNIA to nauczyciel, którego rola polega na przestrzeganiu praw i obowiązków ucznia, rozwiązywaniu konfliktów na płaszczyźnie uczeń-uczeń oraz nauczyciel-uczeń.
Szkolny Rzecznik może:
– rozmawiać z nauczycielem uczestniczącym w problemie.
– rozmawiać i zasięgać rady Dyrektora szkoły
– organizować konfrontacje wyjaśniające.
– inicjować działania w szkole na rzecz upowszechniania praw dziecka i ucznia.
Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń – uczeń:
– zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
– podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy,
– w dalszym trybie postępowania – zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej,
– ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor.
Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń – nauczyciel:
– zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
– podjęcie mediacji ze stronami,
– wystąpienie do Dyrektora szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku trudności z rozstrzygnięciem sporu.
O czym uczeń wiedzieć powinien!
- Wszelkie informacje uzyskane przez Rzecznika w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową.
- Zadaniem Rzecznika jest sprawowanie nadzoru nad tym, aby w procesie dydaktyczno-wychowawczym każdy uczeń traktowany był podmiotowo.
- Rzecznik Praw Ucznia ma prawo i możliwość aktywnie ingerować w każdym przypadku, gdy naruszone zostaną prawa ucznia lub prawa dziecka.
- Do zadań Rzecznika należy też inicjowanie działań, których celem jest ochrona praw ucznia.
- Podstawą działania Rzecznika Praw Ucznia jest Statut Szkoły, a w uzasadnionych przypadkach Konwencja Praw Dziecka.
- Rzecznik ma prawo odstąpienia od podjęcia interwencji.
Rzecznik Praw Ucznia czuwa nad przestrzeganiem praw ucznia, wynikających z obowiązujących aktów prawnych, regulaminów wewnątrzszkolnych i Statutu Szkoły. Prawa ucznia określają następujące dokumenty:
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej,
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka,
- Konwencja o Prawach Dziecka,
- Ustawa o Systemie Oświaty,
- Statut Szkoły.
Ważne telefony
116 111 – Ogólnopolski telefon zaufania dla dzieci i młodzieży. Numer 116 111 jest linią anonimową (dzwoniąc nie musisz podawać swojego imienia, nazwiska, ani adresu zamieszkania, a numer 116 111 nie jest widoczny w rachunku za telefon, ani na billingu). Połączenia z telefonów komórkowych i stacjonarnych są bezpłatne. Linia jest czynna od poniedziałku do piątku, w godzinach od 12 do 20. Telefon jest przeznaczony dla dzieci i młodzieży w wieku od 7 do 18 lat. Masz kłopoty w domu, w szkole, z rodzicami, czy rówieśnikami? Zadzwoń. Więcej informacji znajdziesz na stronie www.116111.pl
800 12 12 12 – Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka – jest telefonem skierowanym do wszystkich dzieci potrzebujących pomocy. Dzwoniąc pod ten numer możesz porozmawiać ze specjalistą, który postara się Ci pomóc. Połączenie jest bezpłatne z telefonów stacjonarnych oraz komórkowych w sieci Orange. Linia działa w godzinach od 8:15 do 20. Więcej informacji znajdziesz na stronie www.brpd.gov.pl
Wszelkie informacje dotyczące praw dziecka znajdziesz na stronie Rzecznika Praw Dziecka
Rzecznik Praw Dziecka
ul. Chocimska 6 , 00-791 Warszawa
telefon: (22) 583 66 00
fax: (22) 583 66 96
e-mail: rpd@brpd.gov.pl