Rzecznik Praw Ucznia

Funkcję  Rzecznika Praw Ucznia w roku szkolnym 2024/2025 pełni p. Joanna Wierzbicka.

RZECZNIK PRAW UCZNIA to nauczyciel, którego rola polega na przestrzeganiu praw i obowiązków ucznia, rozwiązywaniu konfliktów na płaszczyźnie uczeń-uczeń oraz nauczyciel-uczeń. 

Szkolny Rzecznik może:

– rozmawiać z nauczycielem uczestniczącym w problemie.

– rozmawiać i zasięgać rady Dyrektora szkoły

– organizować konfrontacje wyjaśniające.

– inicjować działania w szkole na rzecz upowszechniania praw dziecka i ucznia.

 Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń – uczeń:

– zapoznanie się z opinią stron konfliktu,

– podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy,

– w dalszym trybie postępowania – zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej,

– ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor.

 Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń – nauczyciel:

– zapoznanie się z opinią stron konfliktu,

– podjęcie mediacji ze stronami,

– wystąpienie do Dyrektora szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku trudności z rozstrzygnięciem sporu.

O czym uczeń wiedzieć powinien!

  1. Wszelkie informacje uzyskane przez Rzecznika w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową.
  2. Zadaniem Rzecznika jest sprawowanie nadzoru nad tym, aby w procesie dydaktyczno-wychowawczym każdy uczeń traktowany był podmiotowo.
  3. Rzecznik Praw Ucznia ma prawo i możliwość aktywnie ingerować w każdym przypadku, gdy naruszone zostaną prawa ucznia lub prawa dziecka.
  4. Do zadań Rzecznika należy też inicjowanie działań, których celem jest ochrona praw ucznia.
  5. Podstawą działania Rzecznika Praw Ucznia jest Statut Szkoły, a w uzasadnionych przypadkach Konwencja Praw Dziecka.
  6. Rzecznik ma prawo odstąpienia od podjęcia interwencji.

Rzecznik Praw Ucznia czuwa nad przestrzeganiem praw ucznia, wynikających z obowiązujących aktów prawnych, regulaminów wewnątrzszkolnych i Statutu Szkoły. Prawa ucznia określają następujące dokumenty:

  • Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej,
  • Powszechna Deklaracja Praw Człowieka,
  • Konwencja o Prawach Dziecka,
  • Ustawa o Systemie Oświaty,
  • Statut Szkoły.

Ważne telefony

116 111 – Ogólnopolski telefon zaufania dla dzieci i młodzieży. Numer 116 111 jest linią anonimową (dzwoniąc nie musisz podawać swojego imienia, nazwiska, ani adresu zamieszkania, a numer 116 111 nie jest widoczny w rachunku za telefon, ani na billingu). Połączenia z telefonów komórkowych i stacjonarnych są bezpłatne. Linia jest czynna od poniedziałku do piątku, w godzinach od 12 do 20. Telefon jest przeznaczony dla dzieci i młodzieży w wieku od 7 do 18 lat. Masz kłopoty w domu, w szkole, z rodzicami, czy rówieśnikami? Zadzwoń. Więcej informacji znajdziesz na stronie www.116111.pl

800 12 12 12 – Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka – jest telefonem skierowanym do wszystkich dzieci potrzebujących pomocy. Dzwoniąc pod ten numer możesz porozmawiać ze specjalistą, który postara się Ci pomóc. Połączenie jest bezpłatne z telefonów stacjonarnych oraz komórkowych w sieci Orange. Linia działa w godzinach od 8:15 do 20. Więcej informacji znajdziesz na stronie www.brpd.gov.pl

Wszelkie informacje dotyczące praw dziecka znajdziesz na stronie Rzecznika Praw Dziecka

Rzecznik Praw Dziecka 

ul. Chocimska 6 , 00-791 Warszawa
telefon: (22) 583 66 00
fax: (22) 583 66 96 
e-mail: rpd@brpd.gov.pl