Youngster

Youngster20110829114100_EFRWP sponsor_macmillan

Program nauki języka angielskiego młodzieży szkół gimnazjalnych z terenów wiejskich

Celem programu  jest  wyrównanie  szans  edukacyjnych młodzieży szkół gimnazjalnych z terenów wiejskich w dostępie do szkół ponadgimnazjalnych w miastach poprzez stworzenie wszystkim chętnym uczniom możliwości uczestniczenia w dodatkowych, dobrowolnych zajęciach polepszających znajomość języka angielskiego.

Gimnazjum Publiczne w Horodle przystąpiło do Programu Językowego w  2008 roku.   YOUNGSTER to pogram wyrównywania szans edukacyjnych młodzieży z terenów wiejskich poprzez naukę języka angielskiego, realizowany przez Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej we współpracy z Wydawnictwem Macmillan, które opracowało jego założenia dydaktyczne.

Program   Youngster  (jako  program   wyrównywania  szans   edukacyjnych   młodzieży  z terenów wiejskich poprzez naukę języka angielskiego) został zapoczątkowany w 2007 roku. Nasze Gimnazjum rozpoczęło udział w programie w  2008/09 w trakcie tzw. fazy właściwej, realizowanej w 94 gimnazjach zlokalizowanych w 72 gminach wiejskich.

Forma zajęć

Zajęcia w ramach Programu Youngster to przeciwieństwo zajęć dydaktycznych. Przede wszystkim zabronione jest w nim robienie klasówek, odpytywanie, zadawanie prac domowych, stawianie ocen, a więc wszystkich tych elementów, które w szkole służą zazwyczaj do dyscyplinowania uczniów i ich szeregowania. W tym programie nie ma przysłowiowego kija, jest tylko marchewka. Youngster to zajęcia dla wszystkich chętnych uczniów,   a   więc   dla  tych,  którzy  świadomie   podejmują   decyzję  o uczestniczeniu w programie, a nie dla wszystkich uczniów. Nauczycielami prowadzącymi zajęcia są Aleksandra Jerzyna i Anna Turewicz w roku szkolnym 2018/2019 zajęcia prowadzi Bartłomiej Kusiak.

ANGIELSKI TWOJĄ SZANSĄ

Rok 2020/2021

        Tegoroczne zajęcia Youngster dla uczniów klas 8 dobiegły już końca. Ze względu na panującą sytuację pandemiczną, po raz pierwszy w większości prowadzone były zdalnie. Nie zniechęciło to jednak grupy ambitnych uczniów do wzięcia udziału w konkursie projektowym „Teenagers in Action”. Tym razem zadaniem uczniów było przeprowadzenie zajęć w formie online dla uczniów innych klas, inspirowanych tematem przewodnim „Moja wymarzona lekcja zdalna”. Drużyna w składzie: Anna Aronowska, Natalia Bil, Agnieszka Borsukiewicz, Aleksandra Gołębiowska, Anna Jaros i Jan Lickindorf dołożyła wszelkich starań aby w niesamowicie kreatywny i profesjonalny sposób wyszkolić uczniów klasy 4 uczestniczących w spotkaniu zatytułowanym „Garść pomysłów na skuteczną naukę języka angielskiego”. Młodsi uczniowie pozytywnie ocenili obejrzaną lekcję i w nagrodę otrzymali przygotowane przez Youngsterowiczów certyfikaty uczestnictwa. Za udział w konkursie uczniowie z grupy projektowej otrzymali gadżety z wydawnictwa Macmillan.

………………………………………

Niezmiernie miło nam poinformować, że w ramach zajęć dodatkowych w programie YOUNGSTER, uczennica klasy 8b Katarzyna Romak została wylosowana spośród wszystkich uczniów, którzy otrzymali tytuł „YoungSTAR” w kategorii „najlepszy wynik końcowy” i otrzymuje stypendium naukowe
w wysokości 2.500 zł na wybrany cel dydaktyczny.

Ponadto uczennice Anna Aronowska, Agnieszka Borsukiewicz oraz Aleksandra Gołębiowska otrzymały nagrody za udział w całorocznym konkursie na najlepszego ucznia YoungSTAR.

Wszystkim Youngsterowiczom serdecznie GRATULUJEMY!!!!

Rok 2018/2019

LAUREACI KONKURSU „TEENAGERS IN ACTION” 2018/19

Miło nam poinformować, że uczennice Zespołu Szkół w Horodle zostały laureatkami ogólnopolskiego konkursu projektów klasowych „Teenagers in Action” edycja 2018/2019!
Biorąc pod uwagę kryteria oceny zawarte w Regulaminie, Komisja Konkursowa, składająca się z przedstawicieli Fundacji Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej i wydawnictwa Macmillan, postanowiła nagrodzić pracę naszych uczennic: Aleksandry Borsukiewicz, Izabeli Mrozowskiej, Oliwii Nowaczewskiej, Elizy Petryckiej, Julii Rudawskiej oraz Karoliny Wojciechowskiej.
Projekt pt. „Youngsters for the younger ones” zdobył przychylność Komisji ze względu na kreatywność pomysłu, przystępną i wyczerpującą relację, jakość językową projektu oraz spełnienie wymogów Regulaminu. Wszystkie grupy uczestniczące w konkursie otrzymają dyplomy i podziękowania, zaś nagrodą dla laureatów jest dofinansowanie wycieczki edukacyjnej do jednego wybranego miasta w Polsce!
Podsumowanie projektu przygotowanego przez nasze uczennice można obejrzeć w poniższym materiale wideo.

Gratulujemy wygranej!

KONKURS: „TEENAGERS IN ACTION”

      Po raz kolejny uczniowie uczestniczący w programie Youngster biorą udział w corocznym Konkursie Projektów Klasowych „Teenagers in Action”, organizowanym przez EFRWP wspólnie z Wydawnictwem Macmillan. Udział w konkursie przyczynia się do zwiększenia motywacji uczniów do dalszej nauki i przygotowuje ich do bardziej świadomego korzystania z nowych technologii.
    Hasłem przewodnim tegorocznej edycji „Tenagers in Action” jest: „Duzi dla Małych”. W ramach zadania konkursowego uczennice: Aleksandra Borsukiewicz, Izabela Mrozowska, Oliwia Nowaczewska, Eliza Petrycka, Julia Rudawska oraz Karolina Wojciechowska zorganizowały trzy akcje edukacyjne.
     Youngsterowiczki rozpoczęły działania od zorganizowania spotkania z Panią Iwoną Słupską, która przedstawiała właściwe zachowania podczas udzielania pierwszej pomocy. W warsztatach wzięły udział dzieci z klasy V, które następnie miały za zadanie rozwiązać quiz.


    Kolejną akcją były zajęcia dotyczące technik efektywnej nauki. Uczennice zaprezentowały klasie VI różne metody koncentracji i szybkiego zapamiętywania.

    Swoje działania Youngsterowiczki zakończyły kampanią na rzecz promowania zdrowego stylu życia. W związku z tą akcją została przygotowana gazetka szkolna, spotkanie profilaktyczne w klasach I-III szkoły podstawowej oraz poczęstunek składający się ze zdrowej żywności.

    Wyniki konkursu „Teenagers in Action” zostaną opublikowane na stronie www.youngster.pl do dnia 30 kwietnia 2019 r. Życzymy powodzenia!

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ HERBATY 15.XII

14 grudnia 2018 r. dzięki szkolnej grupie Youngster oraz uczniom klasy VI b cała społeczność szkolna włączyła się w świętowanie Międzynarodowego Dnia Herbaty. Szkolny korytarz zamienił się w małą herbaciarnię, a Tea Team w składzie: Julia Bańka, Małgorzata Mochnaczewska, Oliwia Nowaczewska, Michał Bielecki oraz uczniowie klasy VI b: Błażej Wlach, Michał Kowalczuk, Nikola Romaniewska, Karolina Jańczuk, Klaudia Ciężka, Aleksandra Gołębiowska, Anna Aronowska i Jagoda Bazylewicz zapraszali do degustacji rożnych rodzajów herbaty. Wielbiciele tego aromatycznego napoju z pewnością nie byli rozczarowani, gdyż można było nie tylko delektować się naparem najbardziej popularnej czarnej herbaty, przyrządzanej po angielsku, rosyjsku, chińsku czy turecku, ale też spróbować herbaty białej i zielonej. Celem imprezy było propagowanie zdrowego stylu życia, popularyzacja wśród uczniów picia herbaty i wskazanie jej zdrowotnych walorów.

 

W roku szkolnym 2017/2018 ruszyła kolejna edycja programu „Youngster”. Projekt Youngster  działa w naszej szkole od roku 2008. Nauczycielem, który poprowadzi zajęcia w tym roku jest pani Aleksandra Jerzyna. Są to zajęcia dodatkowe dla uczniów klas III Gimnazjum, chcących rozwijać swoje zainteresowania z języka angielskiego. Uczniowie  doskonalą znajomość języka  angielskiego nie tylko w trakcie typowych zajęć lekcyjnych, ale także przez zabawę i logiczne myślenie.  Dodatkową atrakcją, która niewątpliwie motywuje do nauki, są nagrody. Oczywiście nie dostaje ich każdy uczeń, a jedynie ci, którzy faktycznie udoskonalą swoją znajomość angielskiego- osiągną progres pomiędzy pierwszym a końcowym testem. Oto nasza grupa 2017/2018

Światowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień

21 listopada 2017 r. za sprawą uczestników programu językowego Youngster cała społeczność szkolna włączyła się w obchody Światowego Dnia Życzliwości i Pozdrowień.
Święto obchodzone jest od 1973 roku jako Word Hello Day, ale w Polsce dopiero od kilku lat zdobywa popularność. Obchodzenie tej uroczystości jest wyjątkowo miłe i przyjemne: wystarczy 21 listopada pozdrowić lub zrobić coś miłego dla dziesięciu osób. W zamyśle, dzień ten ma przypominać, że wzajemna życzliwość to początek i podstawa budowania pokoju i owocnych relacji międzyludzkich.
Mimo że za oknem szaro i smutno, w Zespole Szkół w Horodle było gwarno i wesoło. Uczniowie klasy III gimnazjum, rozdając wszystkim naklejki w postaci uśmiechniętych buziek, zachęcali do uśmiechu, miłego słowa i ciepłego spojrzenia. Losowanie pozytywnych myśli wywoływało uśmiech na twarzy każdego, nawet największego ponuraka, a kolorowe balony wręczane najmłodszym dały im wiele radości, a także ubarwiły i rozjaśniły ten wyjątkowo pochmurny i deszczowy dzień.
Pamiętajmy, że bycie uprzejmym i życzliwym nic nie kosztuje, a sprawia, że życie staje się łatwiejsze. Warto być życzliwym przez cały rok, nie tylko od święta.

Międzynarodowy Dzień Herbaty

15 grudnia 2017 r. dzięki szkolnej grupie Youngster cała społeczność szkolna włączyła się w świętowanie Międzynarodowego Dnia Herbaty. Szkolny korytarz zamienił się w małą herbaciarnię, a Tea Team w składzie: Kasjana Błocian. Michał Gruszka, Patrycja Woźnica, Piotr Petrycki, Maciej Patyjewicz, Krystian Młynarczyk, Wiktoria Lemińska oraz Klaudia Remiszewska zapraszał do degustacji rożnych rodzajów herbaty. Wielbiciele tego aromatycznego napoju z pewnością nie byli rozczarowani, gdyż można było nie tylko delektować się naparem najbardziej popularnej czarnej herbaty, przyrządzanej po angielsku, rosyjsku, chińsku czy turecku, ale też spróbować herbaty białej i zielonej. Celem imprezy było propagowanie zdrowego stylu życia, popularyzacja wśród uczniów picia herbaty i wskazanie jej zdrowotnych walorów.

Mój wizerunek w sieci”

W ramach zajęć Youngster co roku organizowany jest ogólnopolski konkurs „Teenagers in Action”. W tym roku odbywa się pod hasłem „Moj wizerunek w sieci”. W ramach zadań konkursowych uczniowie z grupy Youngster pod opieką pani Aleksandry Jerzyny podjęli następujące działania, dowodząc, że nadmierne ujawnianie swoich prywatnych danych w sieci może być niebezpieczne, że treści, które nastolatkowie publikują, mogą pokazywać coś pozytywnego o ich lokalnej społeczności, że można mądrze korzystać z Internetu i serwisów społecznościowych, aby pochwalić się fajnymi, wartościowymi rzeczami, które robi się dla innych.

By dowiedzieć się w jakim wieku uczniowie zaczynają „istnieć” w mediach społecznościowych udaliśmy się do uczniów klas trzecich Szkoły Podstawowej. Oczywiście każdy z nich wiedział co to jest Facebook, Snapchat czy Instagram . Bardzo ucieszył nas fakt , że nikt z nich nie posiadał kont na tych portalach społecznościowych.


Pełni entuzjazmu udaliśmy się do uczniów klas czwartych . Będąc przekonanym, że ich wiedza na temat mediów społecznościowych jest tylko teorią zadaliśmy im pytanie: Kto posiada konto na Facebooku? Odpowiedź była następująca:
Postanowiliśmy przystąpić do działania!
Postanowiliśmy poznać prawdziwy stan „istnienia” naszych uczniów w mediach społecznościowych. By zbadać ten fakt przygotowaliśmy ankietę dla uczniów Szkoły Podstawowej:

Po podsumowaniu odpowiedzi zobaczyliśmy jak nie dojrzała jest wiedza uczniów na temat portali społecznościowych oraz Internetu. Więc postanowiliśmy zostać „Teenagers in Action” – „Nastolatkami w akcji” i pokazać uczniom jak stworzyć pozytywny wizerunek w sieci 🙂

Przeprowadziliśmy wywiad z panią Agnieszką Harpeniuk – liderem bezpiecznego Internetu w naszej szkole. Pani Agnieszka chętnie udzieliła odpowiedzi na interesujące nas pytania : Czy jesteśmy anonimowi w sieci? Czy możemy umawiać na spotkania z osobami poznanymi w sieci? Jak mądrze i bezpiecznie używać portali społecznościowych? i wieli innych…


Posiadając wszelkie niezbędne informacje , przygotowaliśmy prezentację multimedialną o tym jak bezpiecznie i mądrze tworzyć swój wizerunek w sieci. Na prezentację zaprosiliśmy uczniów z klas piątych oraz szóstej ponieważ naszym zdanie oni są najbardziej podatną grupą nastolatków.

Wizerunek dzieci i młodzieży w wieku szkolnym jest w procesie tworzenia się . Uczniowie często naśladują czyjeś postępowanie lub tak zwane „istnienie” w mediach społecznościowych, co nie zawsze jest mądre. By zobaczyć jak uczniowie widzą różnorodne sytuacje, nawet te niebezpieczne czyhające na nich Internecie ogłosiliśmy konkurs plastyczny „Pomyśl, zanim udostępnisz”.

I miejsce : Oliwier Zając – III B
II miejsce : Maja Franczak – III B
III miejsce: Bartosz Kozar – IV B

Przygotowaliśmy również pogadankę na temat pożyteczności mediów społecznościowych.

Nasz kolega Piotrek przygotował ulotkę z ważnymi informacjami na temat zagrożeń wynikających z Internetu oraz na temat tego, jak mądrze wykorzystać czas w mediach społecznościowych.

Zaproszeni policjanci ostrzegali uczniów, że nie mogą bezmyślnie umieszczać swoich danych osobowych, prywatnych zdjęć lub innych personalnych informacji w sieci. Że nikt, kto korzysta z Internetu nie jest anonimowy!

 

Rok szkolny 2016/2017

W roku szkolnym 2016/2017 ruszyła kolejna edycja programu „Youngster”. Projekt Youngster  działa w naszej szkole od roku 2008. Nauczycielem, który poprowadzi zajęcia w tym roku jest pani Aleksandra Jerzyna. Są to zajęcia dodatkowe dla uczniów klas III Gimnazjum, chcących rozwijać swoje zainteresowania z języka angielskiego. Uczniowie  doskonalą znajomość języka  angielskiego nie tylko w trakcie typowych zajęć lekcyjnych, ale także przez zabawę i logiczne myślenie.  Dodatkową atrakcją, która niewątpliwie motywuje do nauki, są nagrody. Oczywiście nie dostaje ich każdy uczeń, a jedynie ci, którzy faktycznie udoskonalą swoją znajomość angielskiego- osiągną progres pomiędzy pierwszym a końcowym testem. Oto nasza grupa 2016/2017

p1190140 p1190142Laureaci z Horodła w Warszawie

        Laureaci konkursu językowego Youngster „Teenagers in Action” (Młodzi działają), w ramach uzyskanej nagrody, uczestniczyli w wycieczce do Warszawy.
        Uczniowie zwiedzili nową, przemysłową część stolicy wraz z siedzibą Samsunga, która bardzo się wszystkim podobała. Doświadczyli uroków przejażdżki metrem oraz podziwiali zabytki Starego Miasta, po czym Krakowskim Przedmieściem udali się do teatru muzycznego Roma. Tam mogli się zrelaksować oglądając musical „Mamma Mia”.
        Fundacja Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej co roku w ramach projektu Youngster wspiera naukę języka angielskiego w gimnazjach z terenów wiejskich i organizuje konkursy językowe.

„Dlaczego warto uczyć się języka angielskiego?!”

       W ramach zajęć Youngster co roku organizowany jest ogólnopolski konkurs „Teenagers in Action”. W tym roku odbywa się pod hasłem „Dlaczego warto uczyć się języka angielskiego?!”. W ramach zadań konkursowych uczniowie z grupy Youngster pod opieką pani Aleksandry Jerzyny podjęli następujące działania, dowodząc, że język angielski przydaje się w życiu i że warto się go uczyć.

Oto nasza grupa projektowa:

Ogólnopolski sukces naszych uczniów!

Komisja Konkursowa składająca się z przedstawicieli Fundacji Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej i wydawnictwa Macmillan wyłoniła laureatów konkursu w ramach projektu Youngster – edycja 2016/17.
      Praca konkursowa naszych uczniów: Katarzyny Mochnaczewskiej, Aleksandry Śmiałko, Mikołaja Papierza, Karoliny Jeczeń, Katarzyny Kaczyńskiej oraz Magdaleny Magierki znalazła się wśród prac zwycięskich.
     Oceniano, m.in. pomysł, sprawne zaplanowanie i przeprowadzenie działań, różnorodność podejmowanych inicjatyw, ciekawą i przystępną relację oraz oczywiście spełnienie wszystkich wymogów określonych w regulaminie. Za projekt konkursowy pod nazwą:
     „You need English around the world” – Angielski jest potrzebny na całym świecie.
      Uczestnicy grupy projektowej pod opieką pani Aleksandry Jerzyny otrzymali nagrodę finansową.
Serdecznie gratulujemy !

Chcąc przedstawić nasz udział w projekcie „Teenagers in Action”  przygotowaliśmy gazetkę informacyjną Youngster.

języka angielskiego była przydatna, oraz wyjaśniły, dlaczego podjęły studia właśnie w tym kierunku.   panią Katarzyną Bajerczak. Chętnie udzieliły odpowiedzi na nasze pytania, opowiadając o konkretnych sytuacjach, w których znajomość  i przydatny w różnych sytuacjach życiowych, postanowiliśmy przeprowadzić wywiad z nauczycielami uczącymi języka angielskiego w naszej szkole: panią Anną Kusiak oraz  W celu pozyskania „namacalnych” dowodów, że język angielski jest ważny    

 

Aby uzyskać  informacje,  dlaczego język angielski jest ważny oraz  dlaczego warto się go uczyć, przeprowadziliśmy sondę wśród  najmłodszych uczniów naszej szkoły.

Zaplanowaliśmy cykl lekcji językowych dla najmłodszych uczniów, które Youngsterowicze przeprowadzili  w  świetlicy szkolnej. Dzieci mogły poszerzyć słownictwo oraz struktury leksykano-gramatyczne poprzez udział w tych cotygodniowych zajęciach.

        Mając świadomość tego, jak ważna jest znajomość  języka angielskiego, postanowiliśmy zapytać nieco starszych uczniów naszej szkoły, co sądzą na temat hasła przewodniego tegorocznego konkursu „Dlaczego warto uczyć się języka angielskiego?”

     Chcąc poszerzać pozytywne przesłanie na temat wartości uczenia się języka angielskiego poza murami naszej szkoły zorganizowaliśmy cykl spotkań i lekcji językowych w Bibliotece Publicznej w Horodle. Uczestnicy warsztatów utrwalali posiadane wiadomości językowe, poznawali nowe słownictwo oraz poszerzali swoją wiedzę na temat krajów anglojęzycznych.

       Podczas naszej akcji rozpowszechniania oraz propagowania nauki języka angielskiego,  znaleźliśmy   „namacalne” dowody na to, że język angielski oraz uczestnictwo w programie Youngster, są bardzo ważne w życiu oraz, że warto się uczyć tego języka. Przeprowadziliśmy wywiad z grupą licealistów naszej szkoły, którzy w latach ubiegłych uczestniczyli w programie językowym Youngster, wszyscy  podkreślali pozytywny wpływ zajęć języka angielskiego na dalszą naukę w szkole średniej.

      Jedna z absolwentek naszego liceum oraz uczestniczka programu Youngster, Klaudia Neidźwiedź,  jest  obecnie studentką filologii angielskiej w Białej Podlaskiej.

dowolnych technik plastycznych w połączeniu ze słownictwem angielskim i polskim. Oto prace, które otrzymaliśmy:  odpowiedź na ww pytanie, używając  w którym uczniowie mieli za zadanie przedstawić   W celu rozwijania różnorodnych umiejętności, nie tylko językowych, ale również plastycznych, ogłosiliśmy konkurs „Dlaczego warto uczyć się języka angielskiego?”,

 Zwycięscy: I miejsce –  Julia Papierz kl. V

                   II miejsce – Gabriela Grabowska kl. V

                                    oraz Aleksandra Borsukiewicz kl. VI
                   III miejsce –  Anna Aronowska kl. VI B

       Chcieliśmy pokazać wszystkim uczniom zarówno szkoły podstawowej, jak i gimnazjum, że  nauka języka angielskiego może być świetną zabawą. W tym celu zorganizowaliśmy dwutygodniowy maraton Youngsterowy:) Przygotowaliśmy plansze ze słownictwem z różnych dziedzin, codziennie zmieniając leksykę dla poszczególnych klas. W konkursie Memory Youngster mogli uczestniczyć uczniowie klas IV-VI oraz I-III naszego gimnazjum. Oto jak uczniowie chętnie i pilnie poznawali „słowa dnia”:

 

 W dniu  09 marca 2017r. odbył się konkurs leksykalny Memory Youngster. Zwycięzcami zostali:

  Szkoła Podstawowa

miejsce I – Ewa Makowska

miejsce II –  Julia Papierz

miejsce III –  ex aequo Aleksandra Borsukiewicz oraz Karolina Wojciechowska

 

 Gimnazjum Publiczne

 miejsce I –  Kasjana Błocian

miejsce II – Maciej Patyjewicz

miejsce III – Patrycja Woźnica

 

W ramach podsumowania wszystkich naszych działań, przygotowaliśmy apel, pod czas którego zaprezentowaliśmy scenki,  z których uczniowie i nauczyciele mogli odczytać nasze przesłanie, że WARTO  uczyć się jeżyka angielskiego!

 

Tea time w naszej szkole!

Herbata… Niepowtarzalny smak, zapach i wspomnienia jakie ze sobą przynosi, powodują, że na całym świecie jest doceniana i kochana.
Z dodatkiem cytryny, miodu, cukru … a może z mlekiem? Miłośnicy herbaty, szczególnie 15 grudnia podczas Międzynarodowego Dnia Herbaty, z przyjemnością wypili pyszną i rozgrzewającą filiżankę tego napoju.
Początki herbaty są równie niejasne jak początki kawy. Setki, a nawet tysiące lat temu pochodzenie napoju próbowano wyjaśnić za pomocą fantastycznych opowieści. Bohaterem najpopularniejszej legendy jest chiński cesarz Shen-Nong, który rzekomo odkrył właściwości herbaty w 2737 r. p.n.e. Gdy władca wypoczywał w ogrodzie, pijąc przegotowaną wodę, porwany przez wiatr liść krzewu herbacianego wylądował w jego filiżance. Cesarz skosztował naparu i natychmiast się w nim zakochał.
Tego dnia w naszej szkole grupa Youngster  częstowała herbatą po angielsku, po rosyjsku, po chińsku oraz po turecku. W ten dzień powstała Tea Team w składzie: Angelika Kasprzak, Karolina Jeczeń, Magdalena Magierka, Aleksandra Śmiałko, Mikołaj Papierz, Katarzyna Kaczyńska oraz Katarzyna Mochnaczewska.
p1190311Jeżeli chcemy wypić naszą herbatę po angielsku, najpierw do filiżanki nalejmy mleka – nigdy odwrotnie. Herbata z mlekiem, powszechnie nazywana bawarką, powstała m.in. w domach mniej zamożnych Brytyjczyków, którzy  mlekiem uzupełniali napar z liści herbaty. Tradycja picia Milk tea w Anglii utrwaliła się po dziś dzień, szczególnie w określonych porach.
Wyróżniamy herbatę:
•    Early morning tea– podawaną przed śniadaniem
•    Breakfast tea – pitą do śniadania
•    Afternoon tea lub Five O’clock – serwowaną o piątej po południu
•    High tea – podawaną po wykwintnym posiłku
•    Low tea – spożywaną w mniej formalnej atmosferze, siedząc w fotelach przy niskich stoliczkach 
•    Light tea – do której podawane są ciasteczka
•    Cream tea – do której oferowane są ciasteczka oraz bułeczki z masłem i dżemem
•    Full tea – której towarzyszą kanapeczki, herbatniki, ciastka i ciasta

ŚWIATOWY DZIEŃ ŻYCZLIWOŚCI I POZDROWIEŃ

21 listopada obchodzony jest dzień pełen uśmiechów, dobrych uczynków i pozytywnych emocji, czyli „Światowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień”

Idea tego święta wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych z 1973r., kiedy to dwaj bracia Brian i Michael McCormack postanowili zareagować na wydarzenia wojny „Jom Kippur” (konflikt izraelsko-arabski). Chcieli pokazać światu, iż walka i zawiść nie prowadzą do niczego dobrego. Inicjatywa życzliwości miała za zadanie przekonać rządzących do rozwiązywania problemów w sposób pokojowy, a nie zbrojny. Główną ideą obchodów Dnia Życzliwości jest przypomnienie ludziom o tym, iż tylko wzajemna życzliwość może stać się podstawą do zbudowania pokoju i pomyślnych relacji międzyludzkich na całym świecie. Taki dzień jak ten przypomina wszystkim, że warto jest zatrzymać się na chwilę, zastanowić nad własnym życiem, uczynić drobny gest życzliwości w stronę drugiego człowieka poprzez ciepły uśmiech, miłe słowo, uprzejmość, okazanie empatii, czy przyjazne nastawienie.

Tego dnia w naszej szkole grupa Youngsterowców również wkroczyła do akcji:

 

W roku szkolnym 2015/2016 ruszyła kolejna edycja programu „Youngster”. Projekt Youngster  działa w naszej szkole od roku 2008. Nauczycielem, który poprowadzi zajęcia w tym roku jest pani Aleksandra Jerzyna. Są to zajęcia dodatkowe dla uczniów klas III Gimnazjum, chcących rozwijać swoje zainteresowania z języka angielskiego. Uczniowie  doskonalą znajomość języka  angielskiego nie tylko w trakcie typowych zajęć lekcyjnych, ale także przez zabawę i logiczne myślenie.  Dodatkową atrakcją, która niewątpliwie motywuje do nauki, są nagrody. Oczywiście nie dostaje ich każdy uczeń, a jedynie ci, którzy faktycznie udoskonalą swoją znajomość angielskiego- osiągną progres pomiędzy pierwszym a końcowym testem. Oto nasza grupa 2015/2016

P1180099

 

Youngster on a trip!!!

7 czerwca 2016 uczniowie programu Youngster oraz uczniowie klas młodszych gimnazjum udali się na wycieczkę do Chełma. W trakcie wycieczki każdy miał możliwość zobaczyć Chełm z lotu ptaka, czyli z najwyższego punktu miasta na charakterystycznym dla Chełma wzgórzu widocznym z odległości wielu kilometrów, zwiedzić stare miasto, obejrzeć film Angry Birds w kinie Zorza, pograć w kręgle oraz spotkać Ducha Bielucha 🙂 w podziemiach kredowych.  Youngsterowicze oraz ich młodsi koledzy świetnie spędzili czas!!!

Ogólnopolski sukces naszych uczniów!!!

Komisja Konkursowa składająca się z przedstawicieli Fundacji EFRWP i wydawnictwa Macmillan wyłoniła laureatów konkursu projektów klasowych „Teenagers in Action” edycji 2015/16.

Oceniane były m.in. pomysł, sprawne zaplanowanie i przeprowadzenie działań, różnorodność podejmowanych inicjatyw, ciekawa i przystępna relacja oraz oczywiście spełnienie wszystkich wymogów określonych w regulaminie. Praca naszych uczniów znalazła się pośród prac zwycięskich:

projekt pt. „Szanuj innych, nie tylko siebie” –

Publiczne Gimnazjum im. Królowej Jadwigi w Horodle

Uczestnicy grupy projektowej  Piotr Rudawski, Bartłomiej Gajewski, Kamila Koza, Katarzyna Ciężka, Karolina Fedaczyńska oraz Wiktoria Iwan  wraz z opiekunem grupy Panią Aleksandrą Jerzyną    w nagrodę wyjeżdżają  na dwudniową wycieczkę do Warszawy.

W dniach 12-13 maja młodzież z Gimnazjum Publicznego im. Królowej Jadwigi, pod opieką nauczyciela prowadzącego projekt Youngster w szkole, zwiedzała Warszawę. Wycieczka była nagrodą w konkursie, którego celem było przeprowadzenie akcji antydyskryminacyjnej
w szkole.

Podczas wycieczki uczniowie mogli zobaczyć historyczne wizytówki Warszawy takie jak: Pałac Kultury i Nauki, Pałac Prezydencki oraz Muzeum Powstania Warszawskiego, a także odwiedzić Centrum Nauki Kopernik. Oprócz tego mogli się zrelaksować oglądając musical w Tetrze Roma, odwiedzając Fontanny i Ogrody przy Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego oraz spędzić czas wolny w centrum handlowym Złote Tarasy.

A oto kilka zdjęć z naszej wspaniałej wycieczki:

Tea time w naszej szkole!

Z dodatkiem cytryny, miodu, cukru … a może z mlekiem? Miłośnicy herbaty, szczególnie 15 grudnia podczas Międzynarodowego Dnia Herbaty, z przyjemnością wypili pyszną i rozgrzewającą filiżankę tego napoju. W naszej szkole grupa Youngster tego dnia częstowała herbatą po angielsku, po rosyjsku oraz po turecku zupełnie za darmo. W ten dzień powstała Tea Team w składzie: Kamila Koza, Katarzyna Ciężka, Wiktoria Iwan, Karolina Fedaczyńska, Piotr Rudawski, Beniamin Błocian, Dominik Duma oraz Bartek Gajewski.

P1160492

Jeżeli chcemy wypić naszą herbatę po angielsku, najpierw do filiżanki nalejmy mleka – nigdy odwrotnie. Herbata z mlekiem, powszechnie nazywana bawarką, powstała m.in.  w domach mniej zamożnych Brytyjczyków, którzy  mlekiem uzupełniali napar z liści herbaty. Tradycja picia Milk tea w Anglii utrwaliła się po dziś dzień, szczególnie w określonych porach.
Wyróżniamy herbatę:
•    Early morning tea – podawaną przed śniadaniem  
•    Breakfast tea
 – pitą do śniadania
•    Afternoon tea
 lub Five O’clock – serwowaną o piątej po południu
•    High tea
 – podawaną po wykwintnym posiłku
•    Low tea
 – spożywaną w mniej formalnej atmosferze, siedząc w fotelach przy niskich stoliczkach  
•  
  Light tea – do której podawane są ciasteczka  
•    Cream tea
 – do której oferowane są ciasteczka oraz bułeczki z masłem i dżemem  
•    Full tea
 – której towarzyszą kanapeczki, herbatniki, ciastka i ciasta  
 
A czy Wy degustowaliście już
 Milk tea?;) Jeśli nie, koniecznie spróbujcie! Zapraszamy do degustacji!

 

Nie bądź biernym świadkiem przemocy

W ramach  zajęć Youngster  odbywa się coroczny ogólnopolski konkurs „Teenagers in action”. W tym roku konkurs odbył się pod hasłem „Nie bądź biernym świadkiem przemocy”.  W ramach zadania konkursowego uczniowie mieli zorganizować konkretne działania skierowane do uczniów ich szkoły lub uczniów innych szkół, mające na celu propagowanie postaw pro-aktywnych wobec ewentualnych aktów agresji rówieśniczej i innych form określanych mianem „bullying’u”, w tym w przestrzeni wirtualnej (np. w mediach społecznościowych). Działania te miały na celu skuteczne zapobieganie takim zjawiskom w obrębie lokalnej społeczności.

Oto nasza grupa projektowa: IMG_20160303_144958

 

 

W celu pozyskania informacji na temat cyberprzemocy przeprowadziliśmy wywiad z Panią Agnieszką Harpeniuk – trenerem bezpiecznego internetu w naszej szkole.
Zdobyliśmy wiele ciekawych faktów oraz informacji, na podstawie których przygotowaliśmy prezentację multimedialną „Stop the bullying”. Za spotkanie i cenne informacje serdecznie dziękujemy.

Chcąc zapobiegać przemocy, zdecydowaliśmy się na edukację dzieci młodszych. Przedstawiliśmy prezentację w klasie czwartej szkoły podstawowej. 

Po wysłuchaniu prezentacji uczniowie mogli zadawać pytania oraz podzielić się własnymi doświadczeniami i spostrzeżeniami. Ogłosiliśmy konkurs wiedzowy, w którym zwyciężył Kuba Lemiński.

 

 

By poszerzyć naszą wiedzę na temat przemocy udaliśmy się do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Horodle. Przeprowadziliśmy wywiad z Panią Zofią Dańczuk – dyrektorem ośrodka, dowiedzieliśmy się, co to jest niebieska karta oraz kto i za co ją otrzymuje. Pani Dańczuk przekazała mnóstwo potrzebnych i ciekawych informacji do naszej prezentacji. Za wszystko bardzo serdecznie dziękujemy.

 

 

Chcąc przygotować uczniów klasy trzeciej do nowego etapu w ich życiu, czyli wstąpienia w szeregi czwartoklasistów, zaprosiliśmy ich do obejrzenia prezentacji na temat przemocy, jak zapobiegać przemocy oraz jak zachowywać się w razie nękania. Po spotkaniu ogłosiliśmy konkurs plastyczny, oto kilka zdjęć 🙂

 

 

Postanowiliśmy również poruszyć temat przemocy wobec zwierząt. W celu uzyskania informacji udaliśmy się do Urzędu Gminy w Horodle, by zasięgnąć informacji na ten temat. Pani Maryla Błaziak – podinspektor Ewidencji Działalności Gospodarczych i Ochrony Środowiska opowiedziała nam wiele ciekawych faktów oraz udzieliła informacji, jak reagować kiedy widzimy przemoc wobec zwierząt……

 

 

By uświadomić uczniom poważne konsekwencje płynące z nękania zarówno psychicznego jak i fizycznego zaprosiliśmy na spotkanie Panią aspirant Edytę Krystkowiak. Na pogadankę zaprosiliśmy uczniów klasy pierwszej gimnazjum.

 

 

By zaprezentować nasz udział w projekcie przygotowaliśmy gazetkę ścienną, na której umieściliśmy hasło tegorocznej akcji oraz prace naszej koleżanki Karoliny Fedaczyńskiej 🙂

 

 

Podsumowując wszystkie nasze działania, przygotowaliśmy apel „Stop The Bullying”

 

W roku szkolnym 2014/2015 ruszyła kolejna edycja programu „Youngster”. Projekt Youngster  działa w naszej szkole od roku 2008. Nauczycielami którzy prowadzą zajęcia innowacyjnie oraz  z pasją są Aleksandra Jerzyna oraz Anna Kusiak. Są to zajęcia dodatkowe dla uczniów klas III Gimnazjum chcących rozwijać swoje zainteresowania z języka angielskiego. Oto na sza grupa 2014/2015

Youngster on a trip!!!

      12  maja  2015 uczniowie programu Youngster udali się na wycieczkę do Zamościa. W trakcie wycieczki każdy miał możliwość zwiedzić odnowiony Nadszaniec, obejrzeć film w 3D oraz pograć w kręgle.  Youngsterowicze świetnie spędzili czas!!!

Wigilia

  W grudniu uczniowie uczęszczający na zajęcia zorganizowali Wigilię , oto kilka zdjęć….

W ramach tego programu odbywa się coroczny konkurs „Teenagers in action” organizowany  przez wydawnictwo Macmillan oraz Europejski Fundusz Rozwoju wsi Polskiej.  W ciągu ostatnich lat nasi uczniowie zdobywali liczne wyróżnienia a w  czerwcu bieżącego roku  pod kierunkiem Pani Aleksandry Jerzyny przygotowali pracę projektowa p.t.  „Horodło –  królestwem przyrody” w której przedstawili bogactwo przyrodnicze lokalnej okolicy, zostali laureatami w/w ogólnopolskiego konkursu. W nagrodę wyjechali na 2 dniową bezpłatną wycieczkę do Warszawy.

Wieczornica

Uczniowie tegorocznej edycji również działają w ramach projektu  „Teenagers in action”, hasłem przewodnim jest sentencja „Ocalić od zapomnienia”.  W ramach realizacji projektu przygotowaliśmy  wieczornicę w czasie której przybliżyliśmy twórczość poetów ziemi horodelskiej oraz przyśpiewki prezentowane przez znawcę kolorytu ludowego. Czytaliśmy wiersze Pani Wiery Kucharskiej, Pani Stanisławy Jeżyny, Pana Kazimierza Dejera, Pana  Mieczysława Juszczuka oraz z ciekawością słuchaliśmy Pana Mieczysława Smerdla. Pani Stanisława Jeżyna oraz Pan Kazimierz Dejer z chęcią udzielili wywiadu grupie naszych Youngsterowiczów

Nasze prace:

 

W roku szkolnym 2013/2014 ruszyła kolejna edycja programu „Youngster”. Nasza Szkoła współpracuje z Europejskim  Funduszem Rozwoju   Wsi Polskiej (EFRWP)  oraz wydawnictwem   Macmillan od roku 2008.                       
      Uczniowie  Gimnazjum doskonalą znajomość języka  angielskiego nie tylko w trakcie typowych zajęć lekcyjnych, ale także przez zabawę i logiczne myślenie.  Dodatkową atrakcją (która niewątpliwie motywuje do nauki) są nagrody. Oczywiście nie dostaje ich każdy uczeń, a jedynie ci, którzy faktycznie udoskonalą swoją znajomość angielskiego (osiągną progres pomiędzy pierwszym  a końcowym testem). Duża liczba rokrocznie nagradzanych w naszej szkole oraz wyróżnienia w konkursie „Teenagers in Action” świadczą, że tego typu lekcje faktycznie pomagają w doskonaleniu  kompetencji językowych.

 

ytoungster

    

Gratulacje!!!!!!!!!!!!

Ogólnopolski sukces naszych uczniów!!!

                 Komisja Konkursowa składająca się z przedstawicieli Fundacji EFRWP i Wydawnictwa Macmillan wyłoniła laureatów konkursu projektów klasowych „Teenagers in action” edycji 2013/2014. Oceniane były m.in. pomysł, sprawne zaplanowanie i przeprowadzenie działań, różnorodność podejmowanych inicjatyw, ciekawa i przystępna relacja oraz oczywiście spełnienie wszystkich wymogów określonych w regulaminie. Praca naszych uczniów znalazła się pośród prac zwycięskich:

    „Horodło – kingdom of nature”, Gimnazjum w Horodle, gmina Horodło (woj. lubelskie)

Uczestnicy grupy projektowej  Karol Buchajczuk, Oliwia Mróz, Sylwia Semenowicz, Sylwia Kruk, Agata Weremij  wraz z opiekunem grupy Panią Aleksandrą Jerzyną    w nagrodę wyjeżdżają  na dwudniową wycieczkę do Warszawy.

W dniach 9-11.06.2014 roku grupa laureatów konkursu „Teenagers in action” wraz z opiekunem wyjechała na trzydniową wycieczkę do Warszawy. 

Powitali na Pani Agnieszka Żeglińska oraz Pan Krzysztof Lipiński.

Pan Krzysztof oprowadził nas po wieczornej Warszawie. Następnego dnia udaliśmy się do siedziby EFRWP gdzie czekał słodki poczęstunek. Później zwiedzaliśmy Warszawę z przewodnikiem –  Panią Olą, która opowiedziała nam bardzo ciekawe fakty o historii Warszawy.  Podczas zwiedzania Pałacu Kultury i Nauki wyjechaliśmy na XXX piętro  – widok był niesamowity .

Wieczorem poszliśmy do teatry „Syrena” na sztukę „Hallo Szpicbródka”.

       Ostatniego dnia odwiedziliśmy Centrum Nauki Kopernik, oglądaliśmy ogrody BUW oraz obejrzeliśmy film w Multikinie.

        A oto kilka zdjęć z naszej wspaniałej wycieczki:

Youngster on a trip!!!

      20  maja  2014 uczniowie programu Youngster udali się na wycieczkę do Zamościa. W trakcie wycieczki każdy miał możliwość zwiedzić odnowione Zoo, obejrzeć film w 3D oraz pograć w kręgle.  Youngsterowicze świetnie spędzili czas!!!

      W ramach  zajęć Youngster  odbywa się coroczny konkurs „Teenagers in action”. W tym roku   Youngsterowcy mogli  pochwalić się niezwykłymi skarbami natury swojej okolicy.  Wcielili  się w rolę „przewodnika” i przygotowali stronę internetową z prezentacją  w językach polskim oraz angielskim o najciekawszych miejscach przyrodniczych, rzadkich gatunkach roślin i zwierząt.

Oto nasza grupa

P1100407

      Pod opieką pani Aleksandry Jerzyna uczniowie Karol Buchajczuk, Oliwia Mróz, Agata Weremij, Sylwia Semenowicz i Sylwia Kruk  przygotowali prezentację multimedialną pod tytułem „Horodło królestwem przyrody”

wersja polskojęzyczna Horodło królestwem przyrody

wersja anglojęzyczna Horodło – kingdom of nature

     Tak wyglądały poszukiwania informacji do prezentacji:

W celu pozyskania informacji na temat gatunków chronionych w naszej okolicy udaliśmy się z wizytą do pani Stanisławy Ślązak, nauczycielki przyrody oraz pani bibliotekarz w naszej szkole. Pani Ślązak opowiedziała nam o Alei Lipowej, Wieniawce, Obszarze Natura 2000 oraz o gatunkach roślin i zwierząt  będących pod ochroną. Za spotkanie i cenne informacje serdecznie dziękujemy. 

Przeprowadziliśmy dogłębną analizę wszelkich dostępnych źródeł informacji, zarówno tradycyjnych, (na przykład rozmowa z bibliotekarzem szkolnym, odwiedziliśmy również  bibliotekę publiczną.) Przeszukaliśmy również źródła elektroniczne, na przykład Internet, Wikipedię oraz inne.

       Dnia  18 marca 2014 r. odbyło się spotkanie z Panem Krzysztofem Gronkiem. Celem spotkania było  przybliżenie nam  informacji na temat obszarów chronionych w naszej gminie. Leśniczy opowiedział nam między innymi o zagrożonych gatunkach roślin i zwierząt, o bogactwach naszej okolicy, a także o funkcjonowaniu lasów. Pod koniec spotkania każdy z obecnych uczestników otrzymał ciekawy folder ‘Lasy Strzeleckie’.  Są w nim zawarte informacje, które przydały nam się w tworzeniu naszej prezentacji. Za spotkanie serdecznie dziękujemy.

        Uczennice Oliwia Mróz, Sylwia Kruk, Agata Weremij spotkały się w celu przygotowania prelekcji dla dzieci na temat dziedzictwa przyrodniczego gminy Horodło. Wyszukiwały informacje w Internecie oraz wykorzystywały informacje uzyskane po spotkaniu z panem leśniczym.

       Dnia 21.03.2014 w świetlicy szkolnej odbyło się spotkanie z drugą klasą szkoły podstawowej . Grupa projektowa chciała przekazać informacje na temat  dziedzictwa przyrodniczego , chronionych zwierząt i roślin naszej gminy i jej okolic. 

Na początku odbyła się prelekcja, podczas której uczniowie biorący udział w projekcie „Teenagers is action” przedstawili i opisali gminę Horodło.  Youngsterowicze pokazywali również zdjęcia rzadkich gatunków zwierząt i roślin. Uczestnicy słuchali uważnie i z zaangażowaniem brali udział w konkursie z wykorzystaniem gry planszowej, który dla nich przygotowaliśmy.  Gra polegała na tym, że uczniowie mieli odpowiedzieć na pytania związane ze wcześniejszą prelekcją. Podczas gry zostali wyłonieni zwycięzcy, którzy otrzymali słodkie nagrody.

      W ramach promocji zajęć Youngster oraz naszych działań zorganizowaliśmy spotkanie dla klas II a oraz II b  naszego Gimnazjum. Przedstawiliśmy prezentacje w języku polskim oraz angielskim, opowiedzieliśmy o formie zajęć na Youngsterze  oraz podkreśliliśmy jak pomocne są te zajęcia dla rozwijania zainteresowań językiem angielskim, poszerzenia słownictwa oraz pogłębienia wiedzy na temat krajów anglojęzycznych.

        By zaprezentować  projekt władzom lokalnym  nawiązaliśmy współpracę z Urzędem Gminy w Horodle. Przyjął nasz Pan Krzysztof Bożek – wójt Gminy Horodło. Przedstawiliśmy mu nasze dotychczasowe działania. Poprosiliśmy go także, by umieścił naszą prezentację „Horodło królestwem przyrody” na ich stronie internetowej.

       By zaprezentować  projekt w lokalnym środowisku nawiązaliśmy współpracę z Domem Kultury w Horodle. Przedstawiliśmy nasze dotychczasowe działania pracownikom Domu Kultury. Poprosiliśmy ich także, by umieścili naszą prezentację „Horodło królestwem przyrody” na ich stronie internetowej.

     W celu zaprezentowania projektu społeczności lokalnej przyszliśmy na sesję Rady Gminy.  W  spotkaniu uczestniczyli  dyrektorzy szkół, radni, sołtysi   oraz  władze gminy Horodło.   Zaprezentowaliśmy   projekt „Horodło królestwem przyrody”  w języku polskim i angielskim.

  W grudniu uczniowie uczęszczający na zajęcia zorganizowali Wigilię , oto kilka zdjęć….

Youngster on a trip!!!

      15  maja  2013  uczniowie programu Youngster udali się na wycieczkę do Zamościa. W trakcie wycieczki każdy miał możliwość rozwinąć się sportowo w różnych dziedzinach, m.in. squash, kręgle, fitness itp. Youngsterowicze świetnie spędzili czas!!!

A oto kilka zdjęć:

W ramach projektu odbywa się coroczny konkurs „Teenagers in action”.

Coroczny Konkurs Projektów Klasowych    „Teenagers in action”–

 organizowany   wspólnie   z  Wydawnictwem   Macmillan;   uczniowie    biorący   udział  w konkursie, mają za zadanie zdiagnozować i opisać problem społeczności lokalnej, który ich zdaniem jest istotny; swoje spostrzeżenia i propozycje polepszenia sytuacji przedstawiają własnymi działaniami, a ich opis umieszczają w raporcie w języku angielskim.

W naszej szkole program „Teenagers in action” wygląda tak:

 

 

 

Rok 2012/2013

Grupa I

P1080429

Prace uczniów:

Broszura    Prezentacje: Well – groomed village,      Zadbana miejscowość

Grupa II

CAM00024

Prace uczennic:

ulotka   ulotka2

Prezentacje: Wady kręgosłupa,      Stay straight stay strong!

Grupa III

P1080424

Prezentacje uczennic: Bądź bezpieczny,        Teenagers in action – „Be careful „

Nasze działania:

Spotkanie z Policjantem

Rok 2011/2012

Wyróżnienie pracy konkursowej „Negative effects of too long sitting in front of the computer” przygotowanej przez grupę w składzie: Michał Romak, Marek Bazylewicz, Krystian Juźwiak.   Oto ich praca: Prezentacja

Otrzymanie również podziękowania dla grupy projektowej w składzie: Daria Nowaczewska, Edyta Porada, Mateusz Ciężki, Patryk Lodowski, za wykonanie pracy pt.: „Alcoholism”

Rok 2010/2011

Wyróżnienie  pracy  konkursowej  „Horodło   in  the  lens”   przygotowanej   przez   grupę w składzie: Maciej Romak, Katarzyna Kolenda, Magda Popczyk, Klaudiusz Bogowski.

Prezentacja uczniów

Nasze działania: